sunnuntai 23. elokuuta 2015

Baby Jogger City Mini 4



Baby Jogger City Mini 4 on ostohetkestään asti ollut meidän perheen luottoratas, johon varsinkin isäntä on mieltynyt. Ensimmäiset "neloset" (oikealla) ostin käytettyinä ja koska kyseiset rattaat ovat osoittautuneet aivan korvaamattomiksi meidän perheessä, päätin tänä kesänä päivittää mallin uudempaan (vasemmalla) ja tuunata kyseisistä rattaista omanlaisensa mm. erikoisrenkailla ja muilla lisukkeilla (mm. istuinpehmuste). Tämän arvostelun kirjoitan kuitenkin ensisijaisesti ihan "tavallisista" ja lisään tuunausvinkit loppuun.

Baby Jogger City Mini - se vähän parempi matkaratas

Makuja on monia, mutta minusta hyvän matkarattaan ominaisuuksia ovat erityisesti kokoontaitto, rankkojenkin olosuhteiden kestävyys ja siedettävä paino. Nämä ovat ne syyt, miksi nämä rattaat on ja pysyvät meillä, vaikka muut ympärillä vaihtuvatkin. Koska meidän lapset ovat jo molemmat aika isoja, pitää rattaiden olla myös tilavia sekä kestää mielellään jopa kahden lapsen paino (jos hätätapauksessa istuvat sylikkäin), sillä vaikka emme varsinaisesti enää tuplarattaita tarvitse, voi reissussa silti tapahtua yhtaikaista väsähtämistä.

Työnnettävyys ja vakaus ovat näissä kohdillaan myös painorajan yläpäässä (virallinen painoraja 22,5 kg, kestää kyllä enemmänkin), vaikka varsinaista jousitusta näissä ei ole kuin hieman eturenkaissa. Istuinosa on todella tilaava ja kyytiin mahtuu helposti vielä 4-5 -vuotias tarvittaessa, mutta koska selkänojan saa käytännössä makuulle, voi kyytiin laittaa hyvinkin pienen matkustajan (näihin saa myös erillisen vaunukopan tai kaukaloadapterit).

Selkänojan takana (kun selkänojaa laskee) on verkko, joka kuumana päivänä helpottaa ilman läpikulkua, mutta jonka voi peittää kuomun alla olevalla läpällä viileämmällä kelillä. Selkänojan säätö tapahtuu portaattomasti remmisäädöllä, joka ei ole koskaan ollut meille ongelmallinen, mutta lapsi pystyy vetämään itsensä pystyasentoon selkänoja mukanaan, jos ei haluakaan käydä unille. Säädettävää jalkatukea tässä mallissa ei ole, mutta istuinosa on niin syvä, että jalat eivät ulotu pitkään aikaan vielä ihan alas asti. Myöskään työntöaisa ei säädy, mutta itse koen työntökorkeuden todella ergonomiseksi (lyhemmän vanhemman olisi kuitenkin hyvä testata, että miltä tämä työntökorkeus tuntuu) ja mitä vähemmän säätyviä osia, sen vähemmän rikkoutuvia sellaisia. Näitä voi käsitellä melko huoleti ronskeinkin ottein. Pitkiä askelia ottaessa voi kengänkärki välillä osua rattaiden alaosan poikittaisputkeen, eli vauhdikkaaseen lenkkeilyyn nämä eivät varsinaisesti ole tarkoitettu - joskin myönnän itse juosseeni näillä junaan kerran jos toisenkin. Tästä poikittaisesta alatangosta on toisaalta hyötyä niissä tilanteissa, kun painava lasti kyydissä pitää ylittää iso kynnys - kun jalalla "potkaisee" tankoa kynnyksen kohdalla saa ylitykseen tarvittavaa lisävoimaa muualtakin kuin käsistä. Pienistä kynnyksistä ja kivenkoloista nämä rullaavat tietty moitteettomasti yli.

Baby Jogger City Minin tavarakori on varsinkin uudemmassa mallissa varsin tilava, vaikkakin
isompaa kassia ei saa laitettua sinne ihan suoraan, vaan joustavia reunoja pitää vähän taivuttaa. Parin päivän ruokaostokset mahtuvat kyytiin ongelmitta ja nelirenkaisena mallina tämä on tarpeeksi vakaa pitämään painavahkoa kassia roikkumassa työntöaisassa rattaiden ollessa tyhjäkin (ei suositeltavaa valmistajan mukaan kippausvaaran vuoksi). Suosittelen kassikoukkujen hankkimista, jos näillä pyörii paljon kaupoissa, sillä söpöt ostoskassit on mukava laittaa suoraan työntöaisaan roikkumaan.


Baby Jogger ja uskomattoman blondinvarma taittomekanismi



Varoitan jo etukäteen, että tähän taittomekanismiin tottuneena mikään muu ei sitten tunnu enää kätevältä tai helpolta. Homma siis menee niin, että istuimen keskiosassa on hihna, josta nostamalla rattaat taittuu "flop" kasaan (ja kestää siis saman verran, mitä sanot "flop"). Ei muuta. Samaisesta hihnasta rattaita voi myös kantaa, mikä helpottaa tilanteita esimerkiksi rappusissa tai muualla, missä rattaat olisi saatava nopeasti kasaan ja kantoon. Pitkiä matkoja ei tietysti jaksa rattaita kantaa, jos toisessa kädessä on hoitolaukun lisäksi rimpuileva lapsi, mutta ainakin kokoontaiton puolesta homma on niin yksinkertainen kuin olla ja voi. Koko kasattuna on myös erittäin kompakti näin isoksi rattaaksi. Tavarakoriin jäänyt torkkupeittokaan ei haittaa kasausta. Uudemmassa mallissa on automaattilukko, joka pitää avata ennen kuin rattaat saa takaisin auki, mutta sen voi halutessaan ruuvata irti. Rattaan alla on kaksi "turvaremmiä", jotka virallisen EU-markkinointiin tarkoitetussa ohjekirjasessa ohjeistetaan aina laittamaan kiinni käytön aikana, etteivät rattaat kasaantuisi itsekseen, mutta kuka tahansa taittomekanismiin paremmin perehtyneenä voi pitää kyseistä ohjetta täysin turhana ja tietääkseni sitä ei kaikkialla Baby Joggerin myynti- ja markkinointialueella edes ole käytössä.

Materiaalit

Baby Joggerin materiaalit ovat yhdet kestävimmistä, mitä olen omistanut ja testannut, varsinkin tämä "liukas" kangas, mitä käytetään näissä city mini 4, city mini gt ja city mini (kolmirenkainen) -malleissa, sekä vanhemmissa city Eliteissä. Ylimpänä olevassa kuvassa vierekkäin ovat upouusi ja vuonna 2010 valmistettu malli, joiden kangaserot ovat melko pienet (lähinnä pehmusteessa, turvavaljaiden kiinnityksessä ja tavarakorissa), joten huolellisella käytöllä nämä ovat todella pitkäikäiset rattaat. Tietysti pientä kulumaa tulee normaalissa käytössä aina, mutta kankaat on helposti puhdistettavissa esimerkiksi kosteuspyyhkeellä heti kun saavat "osumaa" esimerkiksi jäätelöstä (ja jäätelö täytyy ehdottomasti putsata, koska jäätelötahra rattaissa homehtuu herkästi) ja ne voi myös irrottaa pesuun. Itse runko on todella lujaa tekoa ja Baby Jogger myöntääkin rungoilleen 5 vuoden takuun, mikä on ratasmaailmassa melko poikkeuksellista. City mini nelosten kangas pitää myös melko hyvin vettä ja olen joutunut itse monesti sadekuuron yllättämäksi, ilman että minulla olisi ollut sadesuojaa mukana - lapsi on ollut kotiin päästyään silti korkeintaan varpaista märkä, sillä iso kuomu on pitänyt kuivana. Huom! Kastumisen jälkeen rattaat tulee kuivattaa kunnolla lämpimissä sisätiloissa homehtumisen estämiseksi, eli ei esimerkiksi jättää märkänä takakonttiin päiväkausiksi.


Suoriutuminen suomalaisissa olosuhteissa

City Mini 4 renkaat ovat kevyet ja tarpeeksi isot selviytymään pienestä lumimäärästä ainakin kaupunkiolosuhteissa helposti. Koska kyseessä ovat pehmeähköt kennorenkaat, voi nuoskalumi tarttua niihin helposti ja vaikeuttaa ajoa, mutta "tamppaantuneemmalla" lumella meno on täysin siedettävää, vaikkakin kennoille tyypilliseen tapaan vähän liukasta. Iso bonus huonolla kelillä tulee valtavasta kuomusta, joka suojaa paitsi sateelta, myös tuiskulta ja jäätävältä pakkastuulelta.

Isoon hankeen en näillä välttämättä lähtisi, ainakaan kovin pitkälle matkalle, ellei työntämisestä halua tehdä pientä jumppatuokiota. Jo vähän isomman lapsen kanssa nämä taas voivat toimia ainoinakin rattaina, jos pahimman hankikelin varalle on pulkka tai mahdollisuus matkustaa autolla.

Mökkitien hiekkaosuuksilla nämä pärjäävät keskivertomatkarattaita paremmin, mutta maastorattaat nämä eivät ole - suoriutuvat nimensä mukaisesti parhaiten kaupungissa siis. Mikäli maasto-ominaisuuksia kaipaa enemmän, on syytä tutustua saman valmistajan GT tai Elite -malliin. Myös mukulakiviosuuksista lomareissussa tai vaikkapa Porvoon vanhassa kaupungissa näillä pärjää, mutta kyyti on kieltämättä pomppuista.


Lisävarustelua ja pikkutuunausta


Baby Jogger City Mini 4 myydään sellaisenaan ilman sadesuojia tai turvakaarta, joten kaikki nämä kuuluvat lisävarusteisiin, jotka pitää ostaa erikseen halutessaan. Baby Joggerin sadesuojat ovat paksua, läpinäkyvää muovia, joista en itse kovinkaan innostu (makuasia) - olen käyttänyt niiden tilalla ihan perusmallisia sadesuojia (esim Brion ratasmalli), vaikka ne eivät istukaan yhtä hyvin. Sen sijaan turvakaari ja tarjotin ovat ihan näppäriä. Turvakaaren asentoa/korkeutta voi säätää ja tarjottimessa taas toinen puoli avautuu "swing away" -periaatteella, mikä tekee esimerkiksi vanhemmalle kyytiläiselle kyytiin kiipeämisen helpommaksi.





Mikäli rattaiden oma väri ei innosta tai haluat suojata rattaat pahimmalta kuralta/ hiekalta/ jäätelöltä tms, voi rattaita helposti tuunata istuinpehmusteella. Itse olen käyttänyt mm. Saksasta tilaamaani pupupehmustetta (kuvassa vasemmalla), Emmaljungan istuinpehmustetta (ensimmäisessä ylimmässä kuvassa)ja Addbabyn istuinpehmustetta (tähtikuvioinen oikealla). Istuinpehmuste vaikuttaa kasaukseen sen verran, että mikäli pehmusteessa ei ole aukkoja, joista pujottaa taittokahvaa, pitää jatkossa pujottaa käsi pehmusteen alle rattaita kokoontaitettaessa. Tämä ei ole hankalaa, mutta pitää ottaa huomioon.

Rattaisiin on saatavissa runsaasti muita lisävarusteita, mm. kaukaloadapterit (ainakin Maxi Cosille ja Britaxille), vaunukoppa, kylmälaukku, hyönteissuoja jne.

Tekniset tiedot

Valmistaja: Baby Jogger
Malli: City Mini 4
Selkänoja: Menee melkein makuuasentoon, 150-astetta
Tavaratila: Tilava tavarakori ja verkkotasku selkänojassa
Renkaat: Kennorenkaat, kääntyvät eturenkaat, jotka lukittavissa, pieni jousitus eturenkaissa
Paino: 7,6 kg - 9,2 kg lähteestä riippuen
Mitat kokoontaitettuna: 78 x 62 x 24 cm  (joista leveyttä voi pienentää irrottamalla renkaat)
Mitat avattuna: 102 x 61 x 105 cm
Työntökorkeus: 105,5 cm, ei säädettävä


ps. Nyt se vähän hifistelevämpi tuunaus

Koska olen erittäin mieltynyt Baby Joggerin "forever air" -renkaisiin, joita käytetään valmistajan gt-malleissa, mietin, että haluaisin ehdottomasti myös näihin uusiin citymineihini vähän järeämmät renkaat. Tilasin siis varaosina Baby Jogger City Versa GT:n renkaat, jotka ovat kiinnityksiltään City Mini 4 renkaiden kanssa identtiset. Vasemmalla tämä GT-rengas ja oikealla City Minin oma takarengas, tosin siitä viisi vuotta vanhasta mallista (eli kulumaa ei pidä ottaa huomioon).




Rattaat ovat tämän tuunauksen jälkeen todella hyvännäköiset, nämä uudet renkaat eivät missään määrin "syö" kiviä, kuten kennorenkaat välillä ja lisäksi maastokelpoisuus parani, mutta koska gt-renkaat ovat huomattavasti painavammat, myös kokonaispaino on suurempi ja käsiteltävyys aavistuksen raskaampi. Tämä tuunaus siis vinkiksi vain tosi-intoilijalle, sillä varaosina hankituille renkaille tulee jo melko paljon hintaa.
 







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti