sunnuntai 23. elokuuta 2015

Baby Jogger City Mini GT


Baby Jogger City Mini GT – se astetta maastokelpoisempi matkaratas
 
 
 

 Baby Jogger City Mini GT on yksi markkinoiden maastokelpoisimmista matkarattaista ja soveltuu sen vuoksi mainiosti myös ihan tavalliseen rataskäyttöön, kun lapsi ei enää matkusta selkä menosuuntaan. Kasaus on yhtä helppoa kuin City Minin tavallisessa mallissa (vertaa blogikirjoitus City Mini 4) – ero onkin lähinnä renkaissa, työntöaisassa (säädettävä) ja jarrussa (käsi/seisontajarru) . GT-mallia suosittelisin erityisesti niille vanhemmille, jotka eivät halua hankalamman maaston, kuten hiekka- tai soratien olevan esteenä pienelle vaunulenkille reissussakaan. Isoille ilmakumirenkaille nämä eivät maastovertailussa aivan pärjää ja täytyy muistaa, että jousitusta on vain eturenkaassa, mutta toisaalta koska nämä ovat vaahtotäytteiset ”ilmakumit” eli ns. ”forever-air –tyres”, voi näillä ajaa vaikka minkälaisesta terävästä sepelistä läpi pelkäämättä renkaiden puhkeamista. Renkaat pysyvät myös ”hyvän näköisenä” käyttökerrasta toiseen, sillä renkaat eivät kerää kiviä tai jätä niistä rumia jälkiä. Itse olen sitä mieltä, että nämä ovat ehdottomasti yhdet markkinoiden parhaat renkaat materiaalin, kestävyyden ja ulkonäön puolesta. Lumessa nämä pärjäävät tavallisia kennoja paljon paremmin.




Yleinen käsiteltävyys ja ohjattavuus on kolmirenkaisuuden ansiosta todella ketterää ja tasaisella alustalla rattaiden ohjaus onnistuu melkein muutamalla sormella. Vaikka rattaissa onkin vain kolme rengasta, on painopisteen suunnittelu ollut onnistunut, eivätkä rattaat ole kiikkerät, vaikka isompi lapsi kiipeäisi itse kyytiin tai muuttuu levottomaksi itse ajon aikana (eli esimerkiksi heiluu, rimpuilee tms). Kevyemmällä tai pienemmällä lapsella täytyy tietysti katsoa, että rattaiden valjaskorkeus on säädetty oikein, eikä lapsi nukkuessaan pääse hinautumaan ”liian taakse” työntöaisaa kohti, jolloin rattaiden painopiste voi muuttua liian takapainoiseksi ja syntyy kippausvaara. Kolmirenkaisessa mallissa on tämä todennäköisempää kuin nelirenkaisessa, sillä edessä on vain yksi rengas painona. Myöskään painavia kasseja en tässä mallissa roikottaisi työntöaisasta, ellei vastapainona kyydissä olisi riittävän iso lapsi (ja tällöinkin valvotusti). Kuten kaikissa kolmirenkaisissa malleissa, isojen kanttikynnysten ylittäminen, bussiin nouseminen jne. on syytä tehdä hallitusti ja mieluiten lukita eturengas, jos pelkää eturenkaan mahdollisen huonon asennon noston yhteydessä aiheuttavan epätasapainoa. Korostaisin silti, että lenkillä nämä gt:t ovat helpommin ohjattavissa kuin esimerkiksi Baby Jogger City Mini neloset ja tämä korostuu varsinkin lapsen painon kasvaessa. Meillä lapset ovat näissäkin matkustaneet sylikkäin (jolloin yhteispaino on jo lähemmäs 40 kg) ja työntäminen on ollut silti varsin miellyttävää.
 
 
 
Koska tässä mallissa on säädettävä työntöaisa, jota perus City Minissä ei ole, soveltuu tämä malli paremmin erikokoisille vanhemmille kuin tavallinen City Mini. Rattaita voi työntää vaikka taapero itse, mutta tarvittaessa myös hyvin pitkä vanhempi. Lisäksi säädettävä työntöaisa antaa tilaa pari senttiä tilaa lisää työntäjän ja rattaiden ala-akselin väliin, joten sitä potkimisongelmaa, joka minulla ajoittain on ollut tavallisten City Minien kanssa, ei näitä työnnettäessä ole tullut vastaan. Jarru on sivusta vedettävä käsikäyttöinen seisontajarru, mikä on liikenteessä todella kätevä ja kauempaakin näkee, että jarrun on varmasti muistanut laittaa päälle.

 
Ainoa selkeä huono puoli tässä GT:n mallissa on tavallista City Miniä matalampi kuomun eturauta, mikä sinällään ei vaikuta juurikaan kuomun ollessa auki ja edelleenkin todella pitkä lapsi mahtuu kyytiin, mutta kun kuomu on kiinni, osuu pidemmän lapsen pää jo herkästi kuomun reunaan ja siinä olevaan tukirautaan. Meillä tämä ei ole aiheuttanut ongelmia, mutta on lapsia, joita tämä häiritsee enemmän. Asia on siis hyvä tiedostaa. Istuinosa itsessään on hieman syvempi ja pehmustetumpi kuin tavallisessa City Minissä, mikä antaa taas lisää istumamukavuutta. Kuten kaikissa muissakin rattaissani, olen myös näissä käyttänyt istuinpehmustetta.
 
 
Tekniset tiedot
Valmistaja: Baby Jogger
Malli: City Mini GT
Selkänoja: Menee melkein makuuasentoon, 150-astetta
Tavaratila: Tilava tavarakori ja verkkotasku selkänojassa
Renkaat: Vaahtotäytteiset ”ilmarenkaat”
Paino: 9,5 kg
Mitat kokoontaitettuna: 78 cm x 61 cm x 25 cm (joista leveyttä voi pienentää irrottamalla renkaat)
Työntökorkeus: 76 cm – 110,5 cm

 



 

2 kommenttia:

  1. Moikka! Haluaisin kysäistä hieman näistä rattaista, sillä ne ovat vahvoilla, kun ollaan vaihtamassa Brio Happyja hieman pienempiin ja ketterämpiin. Lapsemme on siis 6 kk, joten nukkuu vielä päikkärinsä vaunuissa. Suojaako kuomu hyvin silloinkin, kun selkänoja on matalimmassa asennossa? Miten luulet rattaiden liikkuvan talviaikana? Asutaan pk-seudulla, mutta lumista ei tietysti tiedä taas kuinka sitä tulee...

    VastaaPoista
  2. Nämä menevät kyllä mainiosti täällä PK-seudulla ympärivuotisessa käytössä (ainakin jos ei nyt umpihankeen änkeydy) ja kuomu on todella suojaava myös makuuasennossa. Kannattaa kurkata tekstini Baby Jogger City Mini 4:sta, sillä siinä on myös kuvia makuuasennosta, joka näissä on täsmälleen sama ja pohdintoja talvisuoriutumisesta. Pahimpien hankikelien varalle voi tarvittaessa hankkia vaikka jotkut superedulliset "hyökkäysvaunut", mutta renkaiden puolesta näillä pärjää kyllä keskivertoisessa helsinkiläisloskassa mainiosti. :)

    VastaaPoista